Liście zielonej herbaty nie są poddawane fermentacji. Dzięki temu zachowują cenne dla naszego zdrowia składniki.  Wyjątkowy zestaw polifenoli o różnorodnym działaniu, katechiny a także silnych antyoksydantów. Są też garbniki, alkaloidy, lipidy, aminokwasy, teina, witaminy (A, B, C, E), liczne mikroelementy w tym wapń, potas, miedź, cynk, mangan, a także fluor.

Zielona herbata w Chinach stosowana jest na wiele schorzeń. Dzięki niej można pozbyć się na przykład chronicznych bólów głowy czy zaburzeń w trawieniu. Jest też coraz częściej stosowana w walce z otyłością, ponieważ podkręca działanie metabolizmu. Obecne w niej katechiny wpływają na redukcję tkanki tłuszczowej. Dodatkowo zielona herbata hamuje wchłanianie tłuszczów z pokarmów, zwiększając ich zużycie z zasobów organizmu. Pobudza aktywność enzymów biorących udział w trawieniu. Zawarte w niej polifenole wiążąc się z toksycznymi składnikami neutralizują je.

Jak parzyć zieloną herbatę?

Napar z zielonej herbaty zachowa najwięcej wartości jeśli nie zalewamy suszu wrzątkiem. Optymalna temperatura wody powinna wynosić około 60 stopni Celsjusza. Jeśli chodzi o długość parzenia, zależy ona od stopnia rozdrobnienia suszu. Ten drobno posiekany parzy się krócej, około 3 minuty, siekany grubo potrzebuje więcej czasu. Plusem jest to, że zieloną herbatę można parzyć kilkukrotnie. Z kolejnym parzeniem słabną właściwości pobudzające (kofeina), wzmacniają się właściwości tonizujące.

Jeśli przeszkadza ci jednak jej mocno gorzki smak, zawsze można rozcieńczyć ją wodą, dodać plaster cytrynu lub sok z cytryny. Aby była jeszcze smaczniejsza, można również wrzucić kilka listków mięty.

Zielona herbata – kto nie powinien jej pić?

Pomimo wielu korzystnych właściwości  zielona herbata nie nadaje się dla każdego. Są osoby, które zdecydowanie powinny zrezygnować z sięgania po ten napar. Mowa tutaj między innymi o osobach starszych, mających problemy z nadciśnieniem tętniczym, chorujących na serce czy jaskrę. Picie zielonej herbaty nie jest korzystne dla osób z skłonnością do anemii ponieważ zawarte w niej polifenole utrudniają wchłanianie żelaza.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *